Do Činohry SND prichádza európska hviezda

Prečo je dobré organizovať medzinárodný divadelný festival? K čomu nám pomohol takýto festival? Možno zvláštna otázka v úvode článku, ktorý nie je ešte o festivale, ale dôležitá. Práve vďaka festivalu Eurokontext.sk majú možnosť do Bratislavy zavítať významné divadelné scény, dôležití umeleckí partneri Činohry SND a rodia sa tak nové vzťahy a spolupráce. Sú to nové výzvy a inšpirácie.

 

 

Takto pred štyrmi rokmi sa konalo hosťovanie drážďanského divadla v réžii Tilmanna Köhlera, ktorý neskôr v SND inscenoval Rodákov. Stretnutie zahraničného režiséra so slovenskými divákmi, ale aj prístupom pri organizácii festivalu sa môže premeniť na silný zážitok vďaka porozumeniu, prijatiu a profesionalite, ktorú môžu porovnať so zahraničím. A tak sa môže zrodiť chuť pokračovať v tvorbe nového, spoločného zážitku. Aj festival Eurokontext.sk tak dokáže vyslať signál do sveta o tom, že tu je energia pripravená na tvorbu, že sme pripravení na veľké mená európskeho divadla, na veľké príbehy a estetické výzvy. Pred dvomi rokmi mali možnosť na festivale diváci vidieť inscenáciu divadla Stary Teatr z Krakova Nepriateľ ľudu Henrika Ibsena v réžii Jana Klatu. Ibsenovský ponor do pokryteckej morálky malomesta, do falšovania správ o stave prostredia, nielen toho životného, konflikt dvoch silných protinázorov a herecká bravúra pritiahli do divadla plnú sálu. A každý rozumel inscenácii s jasným politickým odkazom.

Slovenskí diváci si môžu pamätať aj jeho inscenácie z festivalu Divadelná Nitra. Inscenácia Transfer!, ktorá hovorila o Jaltskej konferencii i o presídľovaní obyvateľov po druhej svetovej vojne či Prípad Danton. Istý revolučný nádych a energický náboj je v jeho tvorbe neustále prítomný. Jan Klata sa ponára do divadla obrazov, ale i divadla politického, do literárnych a pokultúrnych odkazov, intenzívne pracuje s hudbou, stáva sa v inscenácii samostatným herný poľom a cez výbornú prácu s hercom kladie na javisko provokatívne otázky.

Medzi rokmi 2013 – 2017 bol riaditeľom divadla Stary Teatr v Krakove, odkiaľ odišiel po nútenom politickom tlaku na konkurz na miesto nového riaditeľa. Ostal režisérom na voľnej nohe, čo umožnilo napríklad i to, že v Prahe uviedol Niečo za niečo, ale i Fausta, v Gdansku zas Euripidove Trójanky. Jednoducho povedané, do Činohry SND prichádza naozajstná hviezda. Potvrdzuje to i skutočnosť, že 17. novembra 2018 sa stal držiteľom prestížnej Európskej ceny divadelné reality. Zaradil sa tak medzi divadelnú špičku, ku ktorej patria držitelia tejto ceny ako Peter Brook, Ariane Mnouchkine, Thomas Ostermeier, Krzystof Warlikowski.

To znamená, že k nám zavíta člen dobrej spoločnosti.

Počas slávnostného večera ocenil aj väzneného režiséra a minuloročného držiteľa tejto ceny Kyrilla Serebrenikova, ktorý sa na slávnostnom akte nemohol zúčastniť, pretože je stále obeťou domáceho väzenia a vykonštruovaného procesu ako oponent a kritik ruského prezidenta.

Do Bratislavy prichádza Jan Klata inscenovať hru Fyzici od Friedricha Dürrenmat ta spolu so svojím skvelým tímom. Tvorí ho scénografka a kostýmová výtvarníčka Justyna Łagowska a choreograf Maćko Prusak.

Jan Klata študoval réžiu na Panstwowej vysokej škole Ludwika Solskiego v Krakove (PWST). Jeho prvá inscenácia po ukončení štúdia bol Gogoľov Revízor v divadle vo Walbrzychu, do ktorého obsadil aj nezamestnaných mesta. Nasledovali početné interpretácie klasiky (Hamlet, Oresteia, Cesta do Damsku, Kráľ Lear, Svadba a mnohé ďalšie), ale aj pôvodné súčasné texty, adaptácie próz či politický dokument (Transfer!, Mechanický pomaranč, Amerika…) v mnohých poľských divadlách (Vroclav, Gansk, Bydgoszcz, Varšava). Ale jeho prácu poznajú aj na nemeckých scénach (Bochum, Düsseldorf, Berlín), hosťoval v Rakúsku (Graz), v Španielsku, v ruskom MCHAT-e. Jeho inscenácie videli diváci na festivaloch od Buenos Aires cez Minsk, Moskvu až po Soul a Peking. Je držiteľom ceny Konrada Swinarského i mnohých ďalších za jednotlivé inscenácie.

Miriam Kičiňová, dramaturgička pripravovanej inscenácie hry Friedricha Dürrenmatta Fyzici premiéra 1. júna 2019