Don Quijote očami sólistov

Úspešný román Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha od renesančného autora Miguela de Cervantesa inšpiroval mnohých režisérov a choreografov. Balet Don Quijote Mariusa Petipu na hudbu Ludwiga Minkusa sa teší diváckej priazni – od svojej moskovskej premiéry v roku 1869 – už 150 rokov. Spája v sebe všetky prvky veľkého klasického baletu a zároveň v ňom nechýbajú emócie, dráma, temperament a vášeň.

Choreografi Vasilij Medvedev a Stanislav Fečo vychádzali pri inscenovaní Dona Quijota z verzie Mariusa Petipu a inšpirovali sa aj verziou Alexandra Gorského z roku 1900.

Postava statočného rytiera Dona Quijota v ich inscenácii stelesňuje symbol čistoty duše, túžby po ľudských ideáloch, snahy dosiahnuť nemožné, k čomu mu pomáha verný priateľ Sancho Panza. Obaja sa vydávajú na cestu za dobrodružstvom – úsmevné postavy Dona Quijota a jeho sluhu však majú skôr funkciu sprievodcov príbehom. Napriek tomu, že balet nesie názov Don Quijote, starnúci rytier sa odsúva do pozadia, aby dal priestor tanečným postavám, najmä dvojici Basiliovi a Kitri. Od svetovej premiéry uvedené postavy preslávilo mnoho svetových baletných osobností, medzi ktorými nechýbali ani hviezdne mená ako napríklad Michail Baryšnikov, Rudolf Nurejev, Daniel Simkin, Iana Salenko, Maria Kochetkova a ďalší. V Balete SND ich v tomto titule v minulosti predstavili Jozef Dolinský ml., Igor Holováč, Nora Gallovičová, Nikoleta Stehlíková, Ingrid Kačiaková a ďalší.

Keďže ide o výnimočnú baletnú inscenáciu, prinášajúcu aj mimoriadny umelecký tanečný zážitok, zaujímalo nás, ako tieto postavy vnímajú súčasní protagonisti Basilia a Kitri… „Postava dievčiny Kitri, ktorá je pre balerínu pravdepodobne jednou z najťažších úloh v rámci svetového baletného repertoáru, patrí k mojim najobľúbenejším. Jej náročnosť spočíva v technicky zložitých a virtuóznych variáciách a duetách. Napriek tomu, že som túto postavu tancovala už niekoľkokrát, opäť sa na ňu musím starostlivo pripraviť. Vyžaduje si veľkú vytrvalosť! Som rada, že môžem tancovať Kitri práve v tejto verzii a spolupracovať s oboma choreografmi – Vasilijom Medvedevom a Stanislavom Fečom. Som presvedčená, že v repertoári Baletu SND pribudne titul, ktorý poteší všetkých divákov.“

Olga Chelpanova, prvá sólistka Baletu SND

„Charizmatická a oduševnená Kitri je jednou z najznámejších hlavných postáv klasického baletného repertoáru. Som poctená možnosťou tanečne aj herecky rásť vďaka tejto postave, a to tak počas skúšok, ako aj následne – na javisku. Je to pre mňa veľká príležitosť a zároveň ďalšia výzva. V porovnaní s mojimi doterajšími romantickými úlohami môžem vytvoriť silnejšiu a temperamentnejšiu postavu, pričom jej zachovám čistotu a jemnosť, najmä v druhom dejstve. Som vďačná za to, že môžem bale topäť spolupracovať s Vasilijom Medvedevom a so Stanislavom Fečom, ktorí zo mňa vždy vytiahnu to najlepšie. Obaja choreografi majú schopnosť vytvárať krásne produkcie, príťažlivé pre tanečníka aj diváka!“

Tatum Shoptaugh, sólistka Baletu SND

„Na postavu Kitri sa pripravujem po prvý raz. Aká je v mojich očiach? Očarujúca a trochu provokujúca. Ale predovšetkým je vášnivá. Nemám s touto postavou veľa spoločného, takže som nadšená, že si môžem vyskúšať niečo iné, a za túto možnosť som veľmi vďačná.“

Erina Akatsuka, sólistka Baletu SND

„Postavu Basilia v balete Don Quijote som tancoval hneď po škole, počas môjho prvého angažmánu v Divadle ruského baletu v Moskve, a okrem Moskvy som ho tancoval aj na zájazdoch v Soči a Grécku. Verzia Vasilija Medvedeva má bližšie k originálu, vychádza z verzií Máriusa Petipu a úspešnej verzie Alexandra Gorského, ktoré tvoria základ Medvedevovej choreografie. Basilio je veľmi tanečná a dynamická postava, spájajúca v sebe techniku klasického tanca s prvkami španielskeho folklóru a južanského koloritu. Vyznenie postavy umocňuje krásna a dynamická hudba Ludwiga Minkusa. Na tanečníka kladie postava veľké nároky z pohľadu techniky, virtuozity, partnerskej spolupráce a herectva. Musíš dať postave potrebnú charizmu. Ak by som sa mal s touto postavou porovnať, myslím, že pre mňa ako človeka aj tanečníka je takisto typická sila a výbušnosť, hravosť a veselosť, ktorou dominuje Basilio…“

Artemyj Pyzhov, prvý sólista Baletu SND

„Balet Don Quijote patrí k našim najobľúbenejším. Hoci sme spolu s Olgou (Chelpanovou) túto inscenáciu tancovali už mnohokrát, túto verziu absolvujeme po prvý raz. Z pohľadu tanečnej techniky ide o jeden z najnáročnejších titulov. Okrem sofistikovanej techniky klasického tanca musí interpret zvládnuť aj španielsky charakter a štýl. Postava Basilia sa v baletnom svete považuje za vrcholnú. Je v nej všetko: spája náročnú tanečnú techniku so zmyslom pre herectvo. Jednoducho, zakaždým si vyžaduje veľmi starostlivú prípravu.“

Konstantin Korotkov, prvý sólista Baletu SND

pripravila Eva Gajdošová, dramaturgička Baletu SND