Eurokontext.sk: V balete sa predstaví klasika aj aktuálne tanečné trendy

Festival európskeho divadla Eurokontext.sk je jedinečnou príležitosťou vnímať tanec z rôznych rovín a pohľadov. Naším cieľom je pokúsiť sa splniť očakávania aj túžby našich divákov vidieť niečo nové – od klasiky až po aktuálne tanečné trendy.

Po prvý raz uvádzame balet Maďarskej národnej opery. Predstaví sa s Bartókovým tanečným triptychom, ktorý prepája balet so súčasným tancom a folklórom. Petrohradský súbor Eifman Ballet sa postará o nevšedný zážitok v podobe slovenskej premiéry baletu Čajkovskij. PRO et CONTRA s neopakovateľným rukopisom Borisa Eifmana. K ponuke hosťujúcich súborov patrí aj Balet Štátneho divadla Košice s Denníkom Anny Frankovej. Eurokontext.sk tak predstaví tvorbu choreografov niekoľkých generácií – Borisa Eifmana, Lászlóa Seregiho, Pála Frenáka, Zsolta Juhásza a Ondreja Šotha, ktoré dopĺňajú predstavenia z repertoáru Baletu SND v choreografi i Vasilija Medvedeva Esmeralda, Borisa Eifmana Za hranicami hriechu/ Bratia Karamazovovci a Reony Sato Dafnis a Chloé. „Verím, že spojenie veľkých tém, partitúr hudobných velikánov 19. a 20. storočia, výpravného klasického baletu a tanečného divadla v rámci rôznych podôb tanečného vyjadrenia osloví počas festivalových dní čo najširší okruh našich divákov,“ hovorí na margo festivalu riaditeľ Baletu Jozef Dolinský a dodáva, že pre veľký záujem divákov uvedieme baletný večer na tému Čajkovskij. PRO et CONTRA dvakrát.

 

Bartókov tanečný triptych

Balet maďarskej národnej opery

štvrtok 7. 6. o 19.00 hod., nová budova SND

Drevený princ podľa Frenáka

Balet Drevený princ sa od svojho vzniku dočkal už mnohých uvedení, o jeho javiskovú podobu sa pokúšali mnohí významní choreografi (v Balete SND v roku 2003 Tamás Juronics). Jeho nový prepis vytvoril svetovo uznávaný choreograf Pál Frenák. V progresívnej choreografi i zdôrazňuje rozpor medzi detským príbehom a sofistikovanou hudbou. Choreograf a tanečník Pál Frenák sa narodil v roku 1957 v Budapešti, v roku 1980 odišiel do Paríža, kde v roku 1999 založil maďarsko-francúzsky súbor Pál Frenák Company so sídlom v Budapešti a v Paríži. Jeho dlhoročná tvorba zaujme jedinečnou, dynamickou pohybovou rečou. Vo svojich inscenáciách odvážne využíva priestor a rôzne umelecké formy vrátane cirkusu, divadla, módy a súčasnej hudby. Na festivale Eurokontext.sk 2014 uviedol projekt Birdie, za ktorý získal v Maďarsku významné ocenenie Award Moholy-Nagy University of Art and Design. Univerzita každoročne udeľuje cenu umelcovi maďarského pôvodu, ktorého dielo sa vyznačuje inovatívnym prístupom a posúvaním hraníc medzi umeleckými médiami. V tanečnom diele Drevený princ na hudbu Bélu Bartóka už tradične kombinuje choreografickú štruktúru s čistou scénografiou inšpirovanou súčasnou architektúrou, dizajnom a svetelným dizajnom. „Moje inscenácie sú o fyzických a emocionálnych hraniciach vnútri nás samých a o spôsobe, akým môžeme prostredníctvom svojej predstavivosti vytvárať úplne novú realitu,“ také je krédo Pála Frenáka. Jeho Drevený princ je sugestívnym portrétom emócií a zložitosti vzťahov interpretovaný brilantnou technikou. Dielo je súčasťou večera, ktorý tvoria ďalší renomovaní maďarskí choreografi originálnych pohybových rukopisov – je to Tanečná suita Zsolta Juhásza a nadčasový balet Zázračný mandarín, pod ktorý sa podpísal László Seregi.

 

Boris Eifman: Čajkovskij. PRO et CONTRA

Eifman Ballet, Sankt Peterburg

utorok 26. júna, streda 27. júna 2018 o 19.00 hod., nová budova SND

Srdcovka Borisa Eifmana Balet Čajkovskij.

PRO et CONTRA je výsledkom Eifmanovho dlhoročného skúmania diela geniálneho ruského skladateľa. V inscenácii, ktorú po prvý raz uviedol v roku 1993, ponúkol originálny choreografický tvar zodpovedajúci súčasným umeleckým a technologickým možnostiam baletného divadla. „Počas výskumu a tvorby tohto diela som si uvedomil, aký hlboký až bezodný bol Čajkovského skladateľský svet. Pochopil som veľa vecí, súvisiacich s jeho prácou, s jeho duševnou identitou, vzťahmi s blízkymi. Chcel som vytvoriť dielo, v ktorom by som sa doslova ponáral do Čajkovského tvorivých útrap,“ uviedol Eifman. Základom príbehu sú spomienky umierajúceho skladateľa, pred ktorého očami sa premieta celý život ako delírium blízkej smrti. Vychádzajúc z princípu rozmanitosti postáv, ich fragmentácie do jednotlivých obrazov, Eifman vytvára sugestívnu štruktúru predstavenia. Odkazuje pritom na svoje najslávnejšie baletné diela Luskáčika a Labutie jazero. Jeden z najslávnejších choreografov sveta Boris Eifman (1946) sa narodil na Sibíri, vyštudoval konzervatórium v Leningrade. V roku 1977 bol vymenovaný za šéfa Leningradského baletného súboru, dnes Eifman Ballet. Medzi jeho dielami nachádzame tituly ako Don Juan a Molière, Don Quijot alebo Fantázie blázna, Majster a Margarétka, Karamazovovci, Onegin, Červená Giselle, Rekviem, Anna Karenina, Rodin. Je známy svojimi spracovaniami veľkých literárnych diel s psychologickými sondami do temných stavov duše. Po predstaveniach, s ktorými v SND hosťoval – Rodin, Up & Down a Anna Karenina (ktorá bola udalosťou festivalu Eurokontext.sk 2016), prichádza Eifman Ballet s inscenáciou – sondou do duše jeho najobľúbenejšieho skladateľa Piotra Iľjiča Čajkovského. V úlohe skladateľa sa predstavia dvaja hlavní sólisti Eifmanovho súboru – Oleg Markov a Oleg Gabyshev, držitelia ocenení Zlatá maska a Zlatý Soffit.

 

Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: Denník Anny Frankovej

Balet Štátneho divadla Košice

utorok 12 júna 2018 o 19.00 hod., Štúdio v novej budove SND

Festival privíta aj súčasný tanečný projekt baletu ŠD Košice – tanečno-divadelné stvárnenie príbehu Anny Frankovej, ktorý pozná celý svet. Rolu hlavnej hrdinky stvárňuje Táňa Pauhofová, ďalšie postavy členovia košického baletného súboru. Inscenácia získala cenu Dosky za sezónu 2016/2017, v kategórii Tanečné divadlo.

 

Balet SND sa na festivale predstaví troma inscenáciami.

Bolo cťou pre náš súbor, keď nám Boris Eifman exkluzívne zveril naštudovanie jeho diela Za hranicami hriechu/Bratia Karamazovovci – tanečný ekvivalent k Dostojevského románu o deštruktívnych vášňach a večného súboja Boha a diabla. Tento titul patril k mimoriadnym prekvapeniam uplynulého roka a k jedným z jeho umeleckých vrcholov. Na Eurokontexte sa môžete presvedčiť o výnimočných kvalitách choreografi e aj interpretácie v piatok 8. 6. 2018 o 19.00 hod. v novej budove SND. Do festivalového programu sme zaradili aj práve premiérovaný klasický balet Esmeralda (v sobotu 23. 6. 2018 o 19.00 hod., nová budova SND), ktorý súbor naštudoval pri príležitosti 200. výročia narodenia choreografického velikána Mariusa Petipu, autora najvýznamnejších diel klasickej baletnej literatúry. Veľkolepá freska podľa románu Victora Huga Notre Dame de Paris. Balet v choreografi i a réžii Vasilija Medvedeva a Stanislava Feča je príležitosťou prezentovať brilantnú tanečnú techniku na pozadí nesmrteľného príbehu. Baletu SND patrí aj účinkovanie v Ravelovskom dvojtitule Španielska hodinka/Dafnis a Chloé (štvrtok 6. Júna 2018 o 19.00 hod., historická budova SND).