Nové tváre baletu

Sú ambiciózni a otvorení novým výzvam. V snahe o dokonalosť každý deň od rána tvrdo pracujú. Taneční umelci v baletných súboroch všade na svete si bytostne uvedomujú plynutie času, potrebu pracovať a žiť naplno – tu a teraz.

Nie je to inak ani v Balete SND, ktorý sa v jubilejnej sezóne rozšíril o nových členov, absolventov baletných škôl z rôznych kútov sveta. Z Tanečného konzervatória Evy Jaczovej sme privítali čerstvé absolventky Soňu Jakičovú a Veroniku Yungovú, ktoré už počas štúdia hosťovali u nás v baletoch Luskáčik, Sen noci svätojánskej, Korzár, Esmeralda a ďalších. Tanečnú prax v balete SND absolvovala aj ďalšia absolventka Tanečného konzervatória Evy Jaczovej Ema Dobešová, ktorá do SND prichádza po ročnom účinkovaní v Balete Štátneho divadla v Košiciach a účinkovaní v inscenáciách Ondreja Šotha Rodná zem, Hamlet, Denník Anny Frankovej, Charlie Chaplin, Jánošík, Štefánik atď.

Rady hosťujúcich členov baletného súboru sa rozrástli hneď o niekoľko skvelých mladých umelcov. Oleksandra Petrova, absolventka Kyjevskej štátnej choreografickej akadémie a Kyjevskej akadémie Sergeja Lifara, prišla do Baletu SND po ročnom účinkovaní v balete Ukrajinského národného baletu Tarasa Ševčenka v Kyjeve, kde účinkovala v klasických baletoch Luskáčik, Spiaca krásavica, Paquita, Raymonda, Labutie jazero a ďalších.

Medzi novými, hosťujúcimi členmi baletu je premiérovo aj tanečník z Južnej Kórey Lee Seung Yong, ktorý absolvoval Tanečnú univerzitu v Sejongu. Tanečné skúsenosti získaval v Kórejskom národnom balete a neskôr ako člen baletu ŠD v Košiciach, kde tancoval niekoľko sólových úloh v baletoch Giselle, Labutie jazero, Spartakus, Bajadéra, Korzár, Plamene Paríža, Don Quijote, Luskáčik, Anna Karenina, Romeo a Júlia, Carmen, Charlie Chaplin a ďalších. Lee Seung Yong je držiteľom ocenení z viacerých baletných súťaží, akými sú Korea International Ballet Competition 2012, Russia Arabesque International Ballet Competition 2014, 2018 či Medzinárodná baletná súťaž Rudolfa Nurejeva 2019.

Zmes národností v Balete SND sa rozšírila o tanečníkov z Brazílie – Anu Carolinu Pitta de Carvalho a Tiaga Nevesa. Obaja absolvovali Bolshoi Theater School v brazílskom Joinville a pôsobili v balete Štátneho divadla v Riu de Janeiro. Okrem účinkovania v klasických baletoch Luskáčik, Don Quijote, Raymonda, Paquita, Labutie jazero a ďalších spolupracovali s choreografom Renatom Zanellom na neoklasických dielach Empty Place, Soloist Laus Deo, La Chambre. Predstavili sa aj v dielach súčasných tvorcov, akými sú Cassi Abranches, Lucas Axel, Reiner Feistel a ďalší. Ana Carolina Pitta de Carvalho tancovala aj rakúskom súbore Europa Ballet Company, hosťovala v Landestheatri Salzburg a vo Viedenskom štátnom balete.

Tretí Brazílčan – Matheus Segrini Rocon je takisto absolventom Bolshoi Theater School v brazílskom Joinville, kde pod vedením renomovaných pedagógov naštudoval sólové postavy z klasických baletov Luskáčik, Don Quijote, Raymonda, Bajadéra, Paquita, Labutie jazero, Korzár, Spiaca krásavica, Faraónova dcéra a ďalšie. Tanečne pôsobil v Young Ballet Ourinhos pod vedením Tadhea de Carvalho; v Contemporary Dance Company Mitzi Marzzuti a v Europaballett v St. Pölten – pod vedením Michaela Fichtenbauma. Spolupracoval s choreografmi ako Renato Zanella, Rainer Feistel, Sabina M. Hornová, Michael Kropf, Peter Breuer či Harald Baluch a účinkoval v tituloch Malý princ, Carmen, Marie Antoinette, Anatevka (Operettensommer Kufstein), Sen noci svätojánskej, Les Troyanes (vo Volksoper Viedeň).

Absolventom Konzervatória v španielskom Madride a baletnej školy v americkom Miami, kde naštudoval sólové postavy v baletoch Giselle, Spiaca krásavica, Themes and Variations od Georgea Balanchina, Excelsior od Uga Dell’Ara či Sylvia od Louisa Meranteho, je Španiel Gerardo Gonzalez. V rokoch 2017 až 2019 pôsobil v Národnom divadle moravskosliezskom v Ostrave, kde účinkoval v inscenáciách Nebezpečné vzťahy od Krzysztofa Pastora, Rain Dogsod od Johana Ingera, Popoluška od Paula Chalmera, Traja mušketieri od Paula Chalmera, Don Quijote od Michala Štípu, Labutie jazero v choreografii Igora Vejsadu a Wings of Wax Jiřího Kyliána.

Američanka Lilit Hogtanian študovala klasický tanec na Akadémii klasického tanca princeznej Grace v Monaku a v Baletnej škole Jurija Grigoroviča v Los Angeles. Pôsobila ako sólistka v prestížnych amerických súboroch Los Angeles Ballet, Eglevsky ballet, Joffrey Ballet, State Street Ballet, Ballet Memphis. Stvárnila sólové postavy v klasických a neoklasických baletoch, akými sú Luskáčik, Labutie jazero, Sylfida, Bajadéra, Carmen, Alica v krajine zázrakov, Dove La Luna, Dialogues, Kráska a zviera, Balanchinove diela Square Dance a Glinka Pas de Trois. Spolupracovala so svetovými choreografmi, akými sú Nacho Duato, Jean Christophe Malliot, Glen Tetly, Wayne McGregor, William Soleau Matthew, Marina Eglevsky. Je držiteľkou viacerých ocenení z baletných súťaží a tiež semifinalistkou prestížnej medzinárodnej súťaže Prix de Lausanne 2009.

Z Veľkej Británie pochádzajúci tanečník Damani Williams absolvoval Elmhurst Ballet School pri Birminghamskom kráľovskom balete. Pred príchodom do SND v Bratislave pôsobil päť rokov ako sólista v Balete Moravského divadla Olomouc a predtým aj v balete Slovinského národného divadla v Ľubľane. Vysoký a všestranný tanečník získal za postavu Othella cenu „Vynikajúci mužský výkon sezóny 2016/2017“. Jeho kľúčovým tanečným pedagógom bol Errol Pickford, bývalý prvý sólista Kráľovského baletu, pričom v tanečnej kariére ho najviac ovplyvnil Irek Mukhamedov, bývalý prvý sólista veľkého divadla v Moskve, s ktorým spolupracoval na baletoch Don Quijot a Spiaca krásavica. Damani tancoval v dielach choreografov, akými sú David Bintley, Mikaela Polleyová (Ramber Dance Company), Samira Saidiová a Peter Wright (Birmingham Royal Ballet). Počas pôsobenia v Olomouci vytvoril postavy Spartakusa (Spartakus), Othella (Othello), Vodníka (Rusalka), Maura (Petruška), Hortensia (Taming of the Shrew) v choreografii Roberta Balogha.

Ďalší hosťujúci člen súboru Belgičan Joran Valcke absolvoval Kráľovskú baletnú školu v Antverpách. Pôsobil vo Flámskom kráľovskom balete (Royal Ballet of Flanders), kde účinkoval v klasických, neoklasických a súčasných dielach, akými sú napríklad Spiaca krásavica, Luskáčik, Romeo a Júlia. Spolupracoval s choreografmi ako Anatoli Karpuhino, Ingo Meichsner, Eva Morenová, Altea Nunezová. Poslednou „novou krvou“ baletného súboru je taliansky tanečník Emanuele Ferrentino, ktorý študoval tanec na Liceo Scientifico Filippo Silvestri. Pôsobil v balete Teatro San Carlo. Pred účinkovaním v Balete SND pôsobil niekoľko sezón v Balete Maďarského národného divadla v Budapešti, kde v rámci spolupráce so svetovými choreografmi účinkoval v klasických a neoklasických tituloch.

Nových členov Baletu SND uvidíte v premiérových tituloch – Don Quijote v choreografii Vasilija Medvedeva a Stanislava Feča, Popoluška Michaela Cordera, Dafnis a Chloé od Reony Satovej, v Ravelovom Bolere a Mare v choreografii Adriana Ducina. Zo srdca im prajeme úspešnú a inšpiratívnu sezónu plnú krásnych tanečných príležitostí!

Eva Gajdošová, dramaturgička Baletu SND