Predstavujeme zahraničných hostí

Program tohtoročného festivalu Eurokontext.sk zameraného na činohru sa začne netradične. Na javisku sa neobjaví žiaden čin a žiaden herec. Len projekcia, svetlo, hustá hmla, ktorá postupne pohltí celý priestor. Všetko sa stratí. Rovnako všetci diváci. Do tej miery, že nebudú vidieť nielen okolosediacich divákov, ale napokon nebudú vidieť ani samých seba. Vo fi nále každý, kto sa bude pozerať, uvidí len a len jednoliaty priestor meniaci farby. Ale zároveň tak uvidí inscenáciu FEED.X autora Kurta Hentschlägera, ktorého zaujíma „emocionálny proces a romantická predstava, že možno vytvoriť niečo väčšie, ako je život“. Otváracie predstavenie festivalu bude 7. júna 2019 v novej budove SND.

SKUTR je dnes už zavedená divadelná značka, skratka, ktorá skrýva mená dvoch spolužiakov z pražskej DAMU, Slováka Martina Kukučku pôvodom z Martina a pražského rodáka Lukáša Trpišovského. Za sebou majú celý rad inscenácií rôznych druhov a žánrov, nevynímajúc operu. Pôsobia najmä v Česku, ale hosťovali už aj na viacerých významných zahraničných scénach. Aktuálne sú zároveň členmi umeleckého vedenia pražského Divadla v Dlouhé. Výsledkom ich predposlednej spolupráce s činohrou pražského Národného divadla je inscenácia Krvavej svadby Španiela Federica Garcíu Lorcu, známeho básnika pohybujúceho sa v prostredí avantgardných umelcov ako Salvádor Dalí či Luis Buñuel. V slovenskom divadle zaznamenal výrazný úspech Lorcov Dom Bernardy Alby v nitrianskom divadle v réžii Jozefa Bednárika, na úspech inscenácie nadviazal tento režisér Krvavou svadbou, ktorú uviedol na Malej scéne SND v roku 1987. Rovnako múzicky naladení režiséri Kukučka, Trpišovský predstavia svoju verziu Krvavej svadby v našom divadle 8. júna 2019. Bude to posledné predstavenie tejto inscenácie vôbec.

Nemecký dramatik a režisér René Pollesch navštevoval v rokoch 1983 – 1989 Institut für Angewandte Theaterwissenschaft v Giessene, kde sa stretol s významnými hosťujúcimi osobnosťami svetového divadla ako Heiner Müller, George Tabori, Robert Wilson. Je autorom s bohatým registrom činností a výkonov, za viaceré z nich získal i rôzne ocenenia. Okrem košatej a úspešnej činnosti v úlohe dramatika je aj libretistom opery Metanoia (O myslení), ktorú režíroval významný, mimoriadne pozoruhodný a osobitý režisér, predčasne zosnulý Christoph Schlingensief. Napriek svojmu pevnému miestu v súčasnom divadle sme sa s Polleschovou dramatickou tvorbou stretli v slovenskom profesionálnom divadle len raz, keď v roku 2005 v bratislavskom Štúdiu 12 uviedli jeho hru Heidi Hoh arbeitet hier nicht mehr pod názvom Katka Krátka tu už nepracuje. Na Slovensko sa tentoraz Pollesch dostáva malým oblúkom – cez Poľsko. Inscenácia Kalifornia/Grace Slick, ktorá mala premiéru v TR Warszava 8. decembra 2017, sa u nás predstaví 10. júna 2019.

Budapeštiansku inscenáciu Deň na trhu, ktorá vznikla podľa predlohy autora slovenského pôvodu Pála Závadu, uvádza divadlo nesúce meno maďarského básnika Miklósa Radnótiho. Závada v Dni na trhu rozpráva o prenasledovaní Židov, na ktoré doplatil aj samotný Radnóti, syn podnikateľa s textilom. Miklós sa pôvodne volal Glatter, pseudonym si zvolil až ako dospelý podľa rodnej obce svojich predkov zvanej po slovensky Radnovce, dnes ležiacej neďaleko hraníc s Maďarskom v okrese Rimavská Sobota. Miklósa Radnótiho pravdepodobne zastrelili v novembri 1944, hoci okolnosti jeho úmrtia sú dodnes nejasné. Spisovateľ Pál Závada sa narodil desať rokov po Radnótiho smrti v slovenskom Komlóši, maďarskom meste neďaleko hraníc s Rumunskom. Je prirodzené, že autora zaujímajú osudy obyvateľov niekdajšej rakúsko-uhorskej monarchie, to, ako sa prepletajú, ovplyvňujú, ako len ťažko možno oddeliť jeden od druhého, ako nezmyselné je robiť akúkoľvek selekciu. Závada v tejto súvislosti hovorí o akomsi „stredoeurópskom chumáči“. Viac sa dozviete 10. júna 2019 na nábreží Dunaja v novej budove SND.

K židovsko-kresťanským koreňom nášho kontinentu a našej kultúry sa v inscenácii Pieseň piesní vracia taliansky autor, herec, performer Roberto Latini. Mimoriadne oceňovaný umelec, zakladateľ zoskupenia Fortebraccio Teatro, ktoré sa venuje divadelným experimentom, novým interpretáciám klasiky, výskumu či hľadaniu možností súčasného umenia. Latini v súvislosti s Piesňou piesní, za ktorú dostal prestížne ocenenie Ubu Prize, hovorí, aké sú preňho dôležité rytmus, dych, hlas, intonácia, ako sa pokúša hľadať slová na svojom tele, na koži a ako dokáže cítiť ich teplo. Na Slovensku sa o tom možno po prvýkrát presvedčiť 12. júna 2019. V súvislosti s Latiniho tvorbou netreba obchádzať jeho spolupracovníkov, hudobníka a skladateľa Gianluciho Misitiho, ktorý pravidelne komponuje hudbu pre divadlo i film, a svetelného dizajnéra Maxa Mugnaiho.

Jiří Havelka len nedávno úspešne inscenoval v martinskom Slovenskom komornom divadle dokumentárnu drámu o živote Karola Duchoňa a už sa pripravuje na hosťovanie v Činohre SND, kde v budúcej sezóne pripraví inscenáciu opäť vychádzajúcu z dokumentárnych materiálov, tentoraz vzťahujúcich sa k tridsiatemu výročiu Novembra. Ešte predtým sa 13 a 14. júna 2019 v Bratislave predstaví so svojím domovským zoskupením VOSTO5 a s inscenáciou Spoločenstvo vlastníkov, o ktorej pre časopis Svět a divadlo povedal, že je „odtlačkom reality, ktorý komprimuje pätnásť rokov mojich skúseností zo spoločenstva vlastníkov bytových jednotiek do hodiny a pol trvajúcej fikcie“. Predlohu Havelka už i sfilmoval, do hlavnej úlohy obsadil Dagmar Havlovú, ale zároveň je stále presvedčený, že práve „divadlo môže pohnúť ľudskou optikou, spochybniť ustálený názor, rozvibrovať dávno nefunkčné citové centrá, rozprúdiť krv, aktivovať svedomie a teda naštartovať aj nejaké občianske postoje".

Roland Schimmelpfennig je jeden z najúspešnejších súčasných nemeckých autorov, ktorého hry sa uvádzali vo viac ako štyridsiatich krajinách sveta. Na Slovensku mal premiéru v roku 2004, keď Činohra SND uviedla jeho hru Arabská noc v réžii vtedy na doskách našej prvej scény taktiež debutujúceho Martina Čičváka. Inscenácia sa stretla s veľmi pozitívnym prijatím a získala ocenenie Dosky v troch kategóriách. Odvtedy sa Schimmelpfennigove hry opakovane vracajú na slovenské javiská. V máji minulého roku navštívil Bratislavu pri príležitosti vydania výberu z jeho hier v slovenčine a zároveň slávnostne otvoril festival Nová dráma. V tom čase pracoval práve na opuse Odysea, pre TASR to komentoval slovami: „Skoro som sa z toho zbláznil, ale to je normálne, to sa mi stáva vždy. A vždy, keď nejaké dielo dokončím, zabudnem, aký náročný to bol proces. Chvalabohu, že človek zabudne, inak by som už nikdy nič nenapísal. Z terajšieho pohľadu je to tá najťažšia vec, na ktorej som kedy pracoval. Najradšej by som si vytrhal vlasy, nemám poňatia, ako to dopadne, ale to je normálne, tak je to vždy.“ Ako to dopadlo v Nemecku v réžii Tilmanna Köhlera, uvidíte 14. júna 2019 v Sále činohry, kde vystúpi dražďanský Staatsschauspiel.

Miro Dacho, dramaturg Činohry SND