Výprava na Tuláka Chaplina

Tvorcovia Carl Davis, Daniel de Andrade, Mark Bailey, Patricia Doyle už čoskoro predstavia novú pôvodnú baletnú inscenáciu Tulák Chaplin. Svetová premiéra nového baletu ako pocta geniálnemu umelcovi sa koná pod záštitou celosvetovej oslavy 130. výročia jeho narodenia v spolupráci s agentúrou Roy Export. (Agentúra so sídlom v Paríži vlastní všetky Chaplinove archívy – filmy, dokumenty a fotografie z Chaplinových filmových ateliérov i zo súkromného života – s cieľom uchovávať jeho dedičstvo.)

 

 

Tých, ktorí spoluvytvárajú toto dielo, je však omnoho viac. Ich vklad do inscenácie sa meria tisíckami hodín tvorivej práce s dôrazom na každý detail. Mám na mysli majstrov z Umelecko-dekoračných dielní SND, ľudí zo scénickej aj z kostýmovej výroby, konštruktérov, maliarov, stolárov, vlásenkárov, patinérov, majstrov obuvníkov, šperkárov a mnoho ďalších

Autorom výpravy k Chaplinovi je významný anglický scénograf Mark Bailey, ktorého rukopis mohli naši diváci obdivovať už v inscenácii Nižinskij – boh tanca.

Podľa slov vedúcej kostýmovej výroby Kataríny Čaneckej je Tulák Chaplin inscenácia s najväčšou kostýmovou výpravou v histórii Baletu SND. „Na výrobe kostýmov, parochní a doplnkov robíme už od začiatku sezóny. Počet kostýmov sa vyšplhal na štyristo, čo je tretina všetkých kostýmov, ktoré v dielňach vyrobíme pre všetky tri súbory za rok.

Výnimočnosť celého procesu vyplýva aj z toho, že kostýmy mapujú takmer storočné obdobie, vývoj módnej kultúry. Kostýmy zahŕňajú množstvo rôznorodých odevov, civilných aj divadelných, ide o uniformy, fraky, žakety, večerné róby, oblečenie pre deti, k tomu množstvo parochní a doplnkov. Scénograf Mark Bailey cituje divadelné a filmové kostýmy tej doby, v inscenácii sú kostýmy z Chaplinových filmov, baletné kostýmy, baleríny. Je to výtvarník, ktorý presne vie, čo chce, nekompromisne trvá na každom detaile či materiáli, je to skutočný profesionál," dodáva Katarína Čanecká.

Rovnakou výzvou bola aj realizácia návrhu Baileyho scény. Od začiatku pri návrhoch a výrobe stála konštruktérka Ingrid Vargová. „Výroba scény pre Tuláka Chaplina bola v niečom prelomová. Nielen z pohľadu množstva dekorácií, scénických prvkov a premien, ale aj z pohľadu kreatívneho a inovatívneho riešenia scény. Výtvarník mal v návrhoch premyslené jednotlivé detaily s dôrazom na multifunkčnosť každej z dekorácií. Pre nás to znamenalo vyrobiť každý prvok dekorácie tak, aby sa mohol využívať viackrát, bol funkčný z každej strany – napríklad z jednej ako filmový ateliér a z druhej celkom iný priestor. Tiež sme museli dômyselne vyriešiť technológiu množstva a rýchlosti premien. Tie sa na javisku dejú takmer ako vo filme, strihovo,“ hovorí na margo výroby scény Ingrid Vargová.

pripravila Eva Gajdošová, dramaturgička Baletu SND