Preskočiť menu
Textové zobrazenie | Newsletter - Spravodaj | | | | | Mapa stránok | English | Deutsch
Vyhľadávanie
Slovenské národné divadlo
Obrázková prezentáciaObrázková prezentáciaObrázková prezentáciaObrázková prezentáciaObrázková prezentáciaObrázková prezentácia

Partner Baletu SND
Logo partnera - TKEJ
Logo partnera - logo-stk_hradok

Mediálni partneri Baletu SND
Logo partnera - opera1
Logo partnera - opera_slovakia

SIENA

SIENA
Medzinárodný festival Bratislava v pohybe

utorok 17. október 2017 - 19:00, historická budova



Žiadne predstavenia.

Réžia: Marcos Morau
Choreografia: Marcos Morau v spolupráci s tanečníkmi/in collaboration with the dancers
Text a dramaturgia: Pablo Gisbert – El Conde de Torrefiel, Roberto Fratini.
Účinkujú: Cristina Facco, Laia Duran, Cristina Goñi Adot, Anna Hierro, Ariadna Montfort, Lorena Nogal, Lautaro Reyes, Manuel Rodríguez, Marina Rodríguez a Sau-­‐Ching Wong
Asistent réžie: Tanya Beyeler Pedagóg: Cristina Facco
Scéna a svetelný dizajn: La Veronal & Enric Planas
Fotografia: Jesús Robisco, Edu Pérez & Quevieneelcoco
Kostýmy: Octavia Malette Hlas: Victoria Macarte & Benjamin Nathan Serio
Produkčný manažér: Juan Manuel Gil Galindo
Siena je koprodukciou: La Veronal, Mercat de les Flors (Barcelona) and Hellerau European Center for the Arts (Drážďany / Dresden).
V spolupráci s: Modul-­‐Dance, El Graner, La Caldera, Centro de Artes Performativas do Algarve Faro (Portugal), Duncan Dance Center Athens (Greece), Dance Ireland Dublin (Ireland).
S podporou: INAEM – Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España and ICEC – Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Vytvorené v rámci the European project modul-­‐dance, s podporou EU Culture Programme.

Žena sedí v galérii a prezerá si obraz. Pri dverách stojí človek a pozoruje scénu pred sebou. To je východiskový bod predstavenia La Veronal, ktoré nás prenesie do talianskeho mesta Siena, kde choreograf Morau začína proces reflexie konceptu ľudského tela. Jeho prostredníctvom odzrkadľuje plynutie storočí a v nich obsiahnuté premeny samotného umenia, ktoré v každej dobe vníma ľudské telo inak a umelci ho využívajú ako obsah, ale i ako projektor rôznych významov. Choreografia skúma dejiny talianskeho umenia – cestu, ktorá sa začala v renesancii návratom k vedomému človeku a pokračuje až do súčasnosti. Pre La Veronal je toto dielo ďalším, ktoré využíva referencie z iných umeleckých disciplín ako film a literatúra. Siena je postavená na myšlienke odhalenia tela a jeho stvárnení. Dej sa odohráva v uzavretej miestnosti, anonymnom a nadčasovom mieste určenom na prezentáciu v najširšom zmysle. Štyri steny môžu reprezentovať rovnako múzeum, čakáreň, pohrebný ústav či kostol. Je to miesto, kde vidíme ľudí, ktorí premýšľajú a nad ktorými sa premýšľa, ktorých zámery a emócie sa menia v závislosti od znakov určených divadelnou konvenciou, ale vždy v rámci vzájomnej dohody uzavretej medzi živými telami a ich stopami.

„Príbeh, ktorý píše La Veronal, jednoznačne vytvára nový tanečný jazyk odpútaný od tela, kde záleží iba na geste.“
Jordi Sora i Domenjó

„Morau a súbor prinášajú hodinu surreálnej fascinácie, fenomenálny krok, skok a posun vpred k imaginácii. Odvážim sa povedať, že odídete zmenení.“
Carla Turner

„Čo je umenie? Pýta sa La Veronal. Alebo ešte lepšie: Ako sa pozeráme na umenie? Všetko závisí od uhla pohľadu, tela. A skvelá choreografia Siena katalánskeho súboru nás núti pýtať sa túto otázku.“
Andreu Gomila

Marcos Morau
Študoval choreografiu na Institut del Teatre de Barcelona, Conservatoriu Superior de Danza vo Valencii a Movement Research v New Yorku, pričom za svoju záverečnú prácu na Institut del Teatre získal najvyššie známky a špeciálne ocenenie. Bol asistentom choreografie v Nederlands Dans Theater II a súbore IT Dansa, ktorý viedla Catherine Allard. Jeho umelecké záujmy zahŕňajú okrem tanca aj fotografiu a drámu a má titul Master’s v teórii divadla.

V roku 2005 založil La Veronal, súbor, ktorého členmi sú umelci z oblasti tanca, filmu, fotografie a literatúry. Poslaním súboru je hľadanie nových vyjadrovacích prostriedkov, kultúrnych referencií vo filme, v literatúre, hudbe a vo fotografii pre vytváranie silného naratívneho jazyka a globálnych umeleckých priestorov. La Veronal vytvára súbor diel, pre ktoré je východiskovým bodom mesto, alebo krajina sveta, čím vytvárajú analógiu medzi tancom a geografiou. Jednotlivé choreografie nemajú slúžiť ako dokumentárne filmy, ktoré priamo opisujú danú krajinu, no využívajú prvky, ktoré miesto poskytuje, aby vyvinuli myšlienku či argument. Táto imaginatívnosť umožnila súboru nájsť svoje špecifické miesto v kontexte medzinárodnej tvorby.

Marcos Morau získal v roku 2013 Národnú cenu za tanec, ktorú udeľuje španielske Ministerstvo kultúry a Sebastia Gasch, významné oceenie FAD Foundation of Arts and Design. Za svoju tvorbu získal množstvo ocenení na národných i medzinárodných choreografických súťažiach, ako International Choreography Competition Hannover, Choreography Contest v Kodani, Madrid Choreographic Competition, Masdanza/Medzinárodný tanečný festival na Kanárskych ostrovoch, Fira Tarrega za Los Pájaros Muertes, Cenu „Butaca“ – cenu diváka za najlepšie tanečné predstavenie v roku 2013 za choreografiu Siena.

Svoj rukopis prináša Morau a jeho tím aj do iných významných súborov: vytvorili nové predstavenia pre Národný tanečný súbor Španielska, Scapino Ballet Rotterdam, Skånes Danstheater, Göteborg Operans Danskompani, Ballet de Lorraine či Carte Blanche v Nórsku. Tvorba La Veronal sa prezentovala na najvýznamnejších festivaloch a v divadlách sveta ako Théâtre National de Chaillot in Paris, Biennale di Venezia, Oslo Opera, Julidans Amsterdam, Tanz im August Berlin, Roma Europa Festival, SIDance Festival Seoul, Sadler’s Wells in London or the Internationale Tanzmesse v Düsseldorfe, najvýznamnejšej tanečnej prehliadke v Európe.

 .